mn_text]
Januari uppdatering 2019
Nytt
Tid modulen
- Lägg till schemaläggningsinformation med kom / lunch /Gå på tidkortet
En mycket efterfrågad funktion har nu släppts och visar schemalagda Kom/Lunch/Gå tiderna på tidkortet sidan tillsammans med de schemalagda timmarna

- Kreditering av materialkostnad – för uppföljning av projekt
För att fullt ut kunna utnyttja möjligheten att skapa krediteringar från QBIS, tillåter vi nu också att materialantalet har negativa värden.

Förbättringar
Projektmodulen
– Förbättringar av prestanda och användbarhet av Projektaktivitetssidan
För den här uppdateringen har vi mycket godis för att göra det enklare att hantera projektaktiviteter och vi har även fokuserat på sidans prestanda.
- Förbättrad prestanda när du redigerar och stänger redigeringsfönstret för aktiviteter.
- Efter att ha redigerat ett fält i aktivitetsvyn återställs sidan inte utan stannar där användaren är för att kunna behålla fokus.
- Tabbing från aktivitetsbudgetcellen (efter att du har ändrat ett värde) förflyttas nu markören till statuscellen i stället för att ladda om sidan och flytta fokus högst upp på projektaktivitetssidan.
- När ett datum ändras för en aktivitet, är nu så mycket snabbare och fokus kommer att hållas vid positionen efter att fältet lämnas.
- Ett problem med en kort frysning när tabbing från aktivitetsnummer till fältet Aktivitetsnamn utförs när du lägger till en ny aktivitet har nu rättats.
- En sorteringsorderproblem för kodkolumnen har blivit åtgärdat.
- När det finns fler aktiviteter än vad som kan visas på en enda sida, och dra och släpp funktionen används för att förflytta aktiviteter kommer sidan automatiskt upp eller ner när du drar aktiviteten.
- Om du redigerar en aktivitet och väljer en tom rad i rullgardinen för en fas, kommer aktiviteten att försvinna, problemet har nu åtgärdats.
Tidmodulen
Inkludera projektkod och resultatenheter i PAXML-exporter
För att förbättra möjligheten att göra bokföring effektivt, stödjer QBIS PAXML-exporten nu export av projekt- och avdelningskoder.
Rapporter
- Filtrera på avdelning och kategori i Projekttid och Material-rapporten.
För att en projektledare enkelt ska kunna välja endast sina egna avdelningar, har nya filter avdelning och kategori introducerats i Projekttid och Material-rapporten.

- Visa inaktiva Projektledare (PM) i analysresultatrapporten för projekt (Projektresultatanalys-rapporten
Projektresultatanalysrapporten omfattade inte projekt där projektledaren hade inaktiverats. Nu inkluderas inaktiveraded projektledare (PM) i rapporterna där de valda datumen är inom där PM var aktiv.
QBIS Connect / API
- GetProjectsFilter-metoden stöder inte flera kategorier i QBIS Connect
Ett nytt API-anrop för att få projektkategorier har nu lagts till för att stödja QBIS 2.0 multikategorifält. API-anropet returnerar nu alla kategorier som har valts i QBIS.
Åtgärdade buggar
Systemmodulen
- Om ”Semester aktivitet” är satt till True, ställer vi alltid ”Valbar” till True. ”
Ett mindre problem har åtgärdats i den nya systemmodulen där Valbar alltid ska vara aktiv för aktiviteten när löneaktiviteten har ställts in som semesteraktivitet.

Övrigt
- Infrastruktur- och applikationsbackend förbättringar
- Från denna uppdateringen stöder vi inte längre Html-export av QBIS 1 rapporter.
December uppdatering 2018
Nytt
- Systemmodulen har äntligen fått en uppdaterad UI-upplevelse med QBIS2.0-utseende. Den nya systemanvändarupplevelsen är tillgänglig för alla moduler utom CRM och Service Desk som är en kommande funktions-förbättring
- Tillagd ny funktionalitet för Bulk Stängning av tidkort och rättigheter. Funktionen har flyttats från systemmodulen till sidan Godkänn tidkort och vi har ökat möjligheten att sätta behörigheter till funktion.
Förbättringar
Tidsmodul
- Prestanda förbättringar på sidan Godkänn tid för att öka ökning av arbetsflödessvaret
- De interna / externa kommentarfälten på tidtabellen har fått några förbättringar
- Förbättrad kommentarfältet så texten inte försvinner när ingången förlorar fokus
- Ökad storleken på expanderings-ikonen för kommentarsfältet.
- Tillagda prickar till slutet av kommentarfältet när hela texten inte visas för att visa att det finns mer.
- Tillagd krympnings-ikon för att krympa utökat kommentarfält.
Rapporter
- Lagt till filteralternativ för att utesluta utlägg för projekt-rapporten Projektresultatanalys
Ärendehantering
- Förbättrad prestanda på Ärendehanteringssidan ger både snabbare svar på ärendensida och vid filtrering av sökresultat
- Vid filtrering på Ärendehanteringssida visas nu ett meddelande med filtren synliga och tillgängliga när en sökning tar för lång tid istället för felsida.
Åtgärdade buggar
Dashboard
- Åtgärdat ett problem med överlappande text i widgeten Min tid
Personalmodul
- Åtgärdat problem med duplicerade anställda i Anställda modulens rapport personuppgifter
Tidsmodul
- Tillgängliga aktiviteter i QBIS 2.0 långtids-registrering uppdaterades inte när tidsintervall för tidsperioden ändrades och kunde visa aktiviteter som inte var tillgänglia
- Det gick inte att stänga veckor automatiskt när du registrerade Ledigheter
- Schema-förslags ska inte visas om HR Schema inte är aktiverat
- På tidkortet kunde den inmatade kommentartexten se ut som den försvunnit när kommentarstext-rutan förlorade fokus när den faktiskt var dold
Projektmodul
- Om andra städer med samma tidzon som Stockholm valdes på datorn orsakade det fel när du sparade projektaktiviteter.
- Om du valde en projektkategori på sidan Projektöversikten kunde det hända att sidan slutade svara.
Projekt – Fakturaintegrationer
- På sidan för Fortnox-fakturaintegrationsinställningar var det inte möjligt att ändra inställningen för ”Exportera projekt”
Ledighetsplaneraren
- Stora korrigeringar av det visuella, det visades inte alltid täcker inte alltid rätt datum och problem med att visa felaktiga värden på översiktssidan. Problemet var bara ett visningsproblem och alla värden var korrekta i backend.
Ärendehantering
- I vissa fall kunde problem uppstå i QBIS backend när systemet försökte ta bort hanterade ärenden genom e-postintegrationstjänsten
Användargränssnitt och användbarhetsförbättringar
- Tillagd färgeffekt på filterknappen på projektportfölj-sidan när filtret är aktivt för att förbättra synligheten
- Datumväljaren på sidan Godkänn utlägg använde fortfarande den gamla visuella komponenten, nu ändrad till QBIS-standarden Datum / Tid -väljaren
December Hotfix
2018-12-05
- System-modulen har fått sig en uppfräschning och är nu en del av QBIS 2.0.
- Åtgärdat ett problem med länken för att skicka påminnelser om sena tidkort i Attest-assistenten
2018-12-03
- Förbättring av funktionen för Direkt-godkännande av tidkort. Restriktioner vilka som kan använda och möjligheten att styra vilka som kan använda Direkt-godkännande av tidkort med och utan avvikelser. Inställningar för rättigheterna ställs in av administratör i System modulen.
- Problem som uppstod vid inloggning när tillgångsregler med IP adress omfång var aktiverat har åtgärdats.
November Hotfix
2018-11-27
- Åtgärdat ett fel som påverkade vissa användare, som inte kunde öppna faktureringssidan i QBIS
2018-11-16
- Starttider saknades vid XML exporter av Personalliggaren
- Vid godkännande av tidkort kunde vissa anstälda saknas i listan om inte anställd låg under chef direkt.
November uppdatering 2018
Kommande integrationer
- Inom kort kommer vi släppa Wint löne och fakturerings-integration. Integrationen ligger just nu i testfas.
Kommande nytt
- System-modulen har nu fått ett nytt utseende och samma känsla som i övriga QBIS 2.0.
NOTERING: Den nya system-modulen är sluttestfas och är förnärvarande inte synlig för användare. Ändringen kommer snart att rullas ut till administratörer i QBIS
Fakturerings Integrationer – Förbättringar
- Export av traktamentsvärden till Visma Lön. Visma Lön exporten tar nu med summan för traktamente i exportfilen från QBIS till Visma.
- För Visma administration integration application, including support for Byråstöd
- Inkludera standardavvikelsen i PAXML exporten. Tidigare har standardavvikelsen exkluderats från PAXML exporten.
- Tillagt stöd för Fortnox leverantörsfaktura godkännande-arbetsflöde för leverantörsfaktura-synkronisering mellan QBIS och Fortnox. Funktionen ger möjlighet att bara synkronisera leverantörsfakturor till QBIS som har godkänts i Fortnox.
NOTERING: För att kunna använda funktionen måste attestflöde för leverantörsfakturor beställas och aktiveras i Fortnox och inställningen för Fortnoxintegrationen i QBIS måste aktiveras.
Dashboard / Widgets – Buggar fixade
- Långtids-rapportering av ledighet gav felmeddelande vid ansökningar som överskred vissa längder
- Länken för sena tidkort i ATTEST-ASSISTENTEN öppnade sidan för att godkänna tid med fel status filter.
- Redigeringsfunktionen av aktivitets- faktor i widgeten PROJEKTTID har åtgärdats så att det nu går att redigera faktorn.
Projekt Fakturahanteraren – Förbättringar
- Visa värden med decimaler i fakturahanteraren. Det är nu möjligt att få alla värden i Fakturahanteraren att visas med decimaler. Användaren har möjlighet att slå på eller av funktionen under projektinställningar.
- Visa materialnamn i fakturahanteraren. Materialets namn är nu synligt i sektionerna så att projektledaren har en bättre möjlighet att veta vad posterna innehåller som godkänns för fakturering.
- Ett förklarande tooltip har lagts till för delat fastpris om funktionen inte är tillgänglig. Tidigare var funktionsvalet delat fastpris dold när hela beloppet hade delats upp utan några synliga tecken varför. Nu är funktionen synlig men inaktiverad och med en förklarande text med anledningen.
- Förbättra vyn i fakturahanteraren med rullningslisterna eftersom de förstör översikten. Rullningslisterna som visas på sektionerna i Fakturahanteraren på mindre skärmar är nu inaktiverade och sektionerna kommer nu istället att visas i vertikalt läge för att öka synligheten.
Ledighetsplaneraren – Buggar fixade
- Rapportering av ledighet under längre tid misslyckades. Registrering av väldigt långa ledigheter kunde resultera i ett felmeddelande på grund av time-out från server.
Reporter – Förbättringar
- Lagt till möjligheten att visa Lönaktivitetsgrupper i Löneaktivitetsrapporten. Som chef är det nu möjligt att se summan av t.ex. Övertid och inte bara de ingående värdena för alla anställda på ett ställe.
CRM – Buggar fixade
- CRM Säljpipeline tar inte hänsyn till valutan vid beräkning av summor. När andra valutor användes beräknades inga valutaväxlingar till den valda valutan.
Reporter
- Förbättradade beskrivningstexter för projektrapporten Projektriskbedömning för att öka förståelsen för rapportens syfte.
Övrigt
- Allmänna buggfixar och förbättringar av språktexter
Oktober uppdatering 2018
Nytt
- Exportera projektid till lönesystem som stöder PAXML-formatet
- Aktivera negativa värden på Material för att stödja möjligheten att skapa kreditfakturor för Material.
- Godkänn tid – Godkänn utan att titta på tidtabellen, tillägg till filter och användbara kolumner för att förbättra godkännandet
- Nu kan du direkt godkänna tidkort utan att gå igenom godkännandecykeln och titta på alla tidkort.
- Nya kolumner visar om det finns några arbetstids-avvikelser och om det finns några godkända projekt timmar. Användbar med direktattest-funktionen för ett snabbare attest-förfarande.
- Nya filter som gör att användaren kan filtrera på Avdelning, Chef och Vecka
- Nya statusfilter för Stängda – ingen avvikelse och Stängda – avvikelser istället för det gamla slutna statusfiltret för ett mer fint kornat urval.
- Användarupplevelserna på sidan har förbättrats, inklusive en mer distinkt status kolumnvy och minimerad vy av sekundärfunktionsknapparna
Godkänn utgifter
- Användarupplevelserna på sidan har förbättrats, inklusive en mer distinkt status kolumnvy och minimerad vy av sekundärfunktionsknapparna
- Fortnox Integration
- Fortnox-leverantörsfakturasynkroniseraren har förbättrats för att göra materialets namn i QBIS tydligare genom att inkludera fakturanummer, leverantörsnamn och artikelnamn i QBIS-namnfälte materialnamn.
- Om artikelnamnet inte finns på leverantörsfakturan synkroniserad från Fortnox hämtas istället fältet för kontobeskrivning
Projektrapporter – Buggar fixade
- Projektresultatanalysrapport Kolumnväljare blir dold när graferna är kollapsade
- Projektresultatanalysrapport Kolumnväljare och rapportkolumner var växlade.
- Vissa QBIS 2.0-rapporter kan inte returnera värden när det är schema med ”Alla” satt som period.
- Vissa rapporter genereras inte i FF när du använder HTTPS
Lönexport – Buggar fixade
- Heldags- registreringar hamnar utanför schema som saknas i Hogia Lön vid export från QBIS.
Faktura export – Bugs fixade
- Bytt till skiftlägesokänslighet för jämförelser i Visma Admin fakturerings exporten.
Övrigt – Buggar fixade
- ”Uppgiftsplanerare” på instrumentpanelen inte i kepsar
- Quick Time Arrive Leave Widget – Automatisk stängning meddelandet visas ständigt för samma dag
Projektmallar – Buggar fixade
- Skapa projekt via mall och anställd vars chef endast får läs-rättigheter på projekt-dokument
QBIS TouchScreen – Buggar fixade
- Touchscreen avrundningsproblem överför felaktig registrering
- På grund av en inkonsistens vid avrundningen av minuter i QBIS Stämpelklocka skapade den överförda arbetstiden ibland avvikelser.
September uppdatering 2018
Nytt
- QBIS Projektfaktureringsintegration för Procountor
Uppdatering Augusti 2018
Tidkort långtidsfrånvaro – Ny
- Registrering av långtidsfrånvaro, en efterlängtad funktion för tid-modulen har nu blivit släppt. Förenklad registrering av frånvaro på löneaktivitet för längre perioder för t.ex. längre semesterperioder eller sjukdomsperioder.
Projekt aktivitetslista – Buggar lösta
- Vid uppdatering a projektlister visade sidnummer ”NaN” istället för det faktiska sidnummret.
- Slutdatum visades inte för rader med faser.
Projekt – Buggar lösta
- Visa inte pris och kostnad för användare. Som användare visades pris och kostnadsuppgifter på projekt om prismodellen var vald till ”Projektmedlem”.
- Procentuella totalen av allokerad tid för en projektmedlem kunde överstiga 100% i redigera projektaktivitet.
Project invoice manager – Buggar lösta
- Det var inte möjligt att registrera decimaltal för projektaktiviteter i faktureringshanteraren. Om ett decimaltal registrerades ändrades värdet till 0.
- Om prismodellen ändrades på ett projekt med befintlig data visades felaktiga värden för fakturaunderlag.
- Det var inte möjligt att registrera negativa värden vid redigering av fakturarader i fakturahanteraren. Detta gjorde att det t.ex inte gick att skapa kreditfakturor.
Redigera Projekt – Förbättringar
- Multipla statusmeddelanden visades när användare sparade projekt. Nu visas endast ett meddelande.
Projektrapporter – Buggar lösta
- Time format is not correct for Time Deviation Report. Due to an issue with date formatting in the Time Deviation Report the date field for employee and department level was showing ”NaN-NaN-NaN” instead of the date.
- Tidsformat var inte korrekt för Tidsavviksrapport. På grund av ett problem med datumformatering i Tidsavviksrapporten visade datumfältet för anställd och avdelningsnivå ”NaN-NaN-NaN” istället för datumet.
- Vid export av rapporten Projektresultatanalys till Excel med aktiviteter expanderade hamnade kolumnerna fel.
Tidrapporter – Ny
- Tidsanalys av projektkategori – Anställd. Rapporten visar en jämförelse av hur mycket av den anställdas tid som läggs på en viss kategori av projekt. Rapporten kan användas för:
- Se hur mycket dina anställda jobbat i FoU-projekt jämfört med totalt arbetad tid
- Automatisk uträkning av FoU-avdrag
- Få klara besked om ifall avdrag får göras eller inte
Reporter globala – Buggar lösta
- Schemalagda rapporter skickades inte. Pga av ett fel med språkstöder fungerade inte schemaläggningen av rapporter korrekt.
Integrationer – Förbättringar
- Stöd för Visma byråstöd i QBIS Visma administrationsintegration. Nu stöder QBIS Visma administrationsintegration Visma byråstöd addon så att byråer kan använda integration på ett enklare och mer effektivt sätt.
Språkstöd – Buggar lösta
- Mix av språk på loginsidan. Problem med språkstödet gjorde att olika språk visades på loginsidan.
Ärendehantering – Buggar lösta
- Ärendehanterings- svarsmail var blanka utan innehåll. Ett problem med email-mallar gjorde att vissa mail skickades blanka och utan innehåll.
- Användare kan inte öppna ärenden. Ett fel med datumformat hindare vissa ärenden att kunna öppnas.
Mailaviseringar – Buggar lösta
- Länken till QBIS i ledighetsansökningsmail inte pekade korrekt.
Dashboard Projekttids widget – Buggar lösta
- Prevent deletion of activity that is running in Project Time widget. It was possible to delete a running activity, making the timer to be unstoppable and showing a blank widget.
- Förhindra borttagning av aktivitet som körs aktivt med timer i Projekttids-widgeten. Det var möjligt att ta bort en aktivitet som hade timer aktivt i Projekttids-widgeten. Det resulterade i att timer inte gick att stoppa och widgeten visade ett tomt innehåll.
Dashboard Attest-Assistenten – Buggar lösta
- Raden för ledighetsansökningar i Attest-assisten widgeten visade inte korrekt antal ansökningar. Detta kunde i vissa fall resultera att 0 ansökningar visade trots att det fanns aktiva.
Danska löneintegrationer – Ny
- Datalon löneintegration för Danska marknaden. Första löneintegrationen för QBIS som använder API istället för filer för en enklare hantering.
Danska faktureringsintegrationer – Ny
- Dinero löneintegration för Danska marknaden. Koppla upp exportera era fakturaunderlag från QBIS till Dinero.
- E-conomics löneintegration för Danska marknaden. Koppla upp exportera era fakturaunderlag från QBIS till E-conomics.
Uppdatering juni 2018
QBIS på danska
• Vi är glada att kunna meddela att QBIS nu är möjligt att använda på danska. Alla danska kunder eller användare kan byta danska gränssnittet på sin inställningssida.
Resursplanerare – Förbättringar
• Om en resurs inte redan var medlem på ett projekt, tillät inte QBIS dig att lägga till resursen till en projektaktivitet från resursplanleggaren. Vi har nu uppdaterat så att den nya resursen automatiskt läggs till i projektet samtidigt som resursen läggs till i projektaktiviteten.
Projektsida – Buggar lösta
• Att lägga till flera projektkategorier kunde i vissa situationer göra att kategorierna inte sparades.
• Att lägga projektmedlemmar till en aktivitet resulterade i att global timkostnad/timpris för resursen inte lyftes över. Detta har nu lösts.
Projektfakturering – Förbättringar
• I det Godkända fakturerings-delen och faktureringshistorik-delen av ett projekt har vi lagt till 2 nya kolumner där antalet icke-fakturabla och fakturabla verksamheter är kopplade till fakturan. Det här är mycket användbart när man tittar på manuellt justerade fakturor för att se vad justeringen är relaterad till. I samband med detta har vi tagit bort möjligheten att betrakta fakturan med justeringar eftersom det nu är överflödig funktionalitet.
• Fakturahistoriksidan har flyttats från sin egen sida till en ny sektion under de 2 faktureringssektionerna på sidan Fakturahanteraren. Fördelen med detta är att projektledaren kan se exakt hur mycket som redan är fakturerat i projektet, medan nya fakturor kan göras utan att behöva lämna sidan.
• Vi har gjort det mycket lättare att dela upp fasta priser, dvs. projekt och aktiviteter än tidigare. Nu finns det en nytt menyval på raden för fastpriset på den Godkänn tid och material sektionen som kallas ”Dela fastpris”, vilket gör det lätt att dela upp fasta priser i olika delar och tilldela fakturadata och faktureringstekster.
Projektfakturering – Buggar lösta
• Det var ett problem på sidan Förbered fakturor när du väljer bort fakturor för att förhandsgranska att systemet fortfarande visar alla fakturor. Detta är nu löst.
• Om du lagt till fakturatext till en del av ett fastpris, visades inte texten på fakturansektionen, på fakturan eller i exporten till faktureringssystemet. Detta är nu löst.
Projekttidsanalys – Förbättringar
• Det var förvirrende när du angav tidsperioden för rapporten för att visa alla data. I rapporthuvudet sa det ”Alla”, vilket leder till att du tror att rapporten är för alla kunder snarare än en tidsperiod. Vi har ändrat detta för att säga ”Period: Alla”.
Tid och materialrapport – Buggar löst
• Rapporten visade kostnaden för utlägg och inte priset om det skilde sig från kostnaden. Detta är nu löst.
• Knappen Visa detaljer expanderar nu även detaljerna för material och kostnadsposter. Tidigare skulle bara tidsposter utökas.
• Om prismodellen för projektet var inställd till aktivitetsmedlem visade rapporten duplicerade aktivitetsrader. Detta är nu löst.
• Ett beräkningsfel som gjorde att enhetspriset vid resa km / kilometer visade felaktiga värden på rapporten. Detta har nu rättats
Projektresultatrapport – Förbättringar
• Vi har lagt till projektkod och avdelningskod som nya valbara kolumnfält som kan visas på rapporten.
Projektrapport Scheduler – Förbättring
• Området på rapportschemaläggare där rapport-filter och inställningar sätts upp har omformats för att förbättra översikten av inställningar och filter. Det är nu enklare att se alla inställningar och filter för den schemalagda rapporten.
Projektmallar – Förbättringar
• När du skapar ett nytt projekt från en projektmall kan du nu använda start- och slutdatum som anges i mallen eller alternativt ange nytt start- och slutdatum.
Projektmallar – Förbättringar
• Vi åtgärdade ett problem som uppstod för användare med projektledarrättigheter, som inte kunde komma åt sidan projektmallar.
• Vi åtgärdade ett problem som vissa användare stötte på när de försökte visa global projektmallar.
Projekt – Utveckling av prognosprognoser
• Affärsprognos-widgeten har uppdaterats för att läsa den budgeterade och prognostiserade inkomsten för aktiviteter när prismodellen för projektet är inställd på att använda aktivitetsprismodellen. Tidigare var prognosen endast vid användning av projektdatoen.
Staff Ledger – Förbättringar
• Personalliggaren har förbättrats för att tillgodose skatteverkets regler och förbättra funktionaliteten för personal som använde personalliggaren.
– Tillagd möjlighet att hämta historiska data för alla datumintervall
– Tillagd möjlighet att filtrera data för en enskild anställd
– Kompletterande obligatoriska och icke-obligatoriska fält i exporten för att uppfylla kraven och förbättra användningen av exporten
Tidkortsgodkännande – Förbättringar
• Efter vår senaste QBIS-uppdatering upplevde vissa kunder att sidan för godkännande av tidkort var långsammare att ladda än tidigare. Vi har nu optimerat denna sida för att bli mycket snabbare.
Uppdatering maj 2018
QBIS 2.0 Projekt release!!
Uppdatering februari 2018
Förbättringarsupport
- Tabellbredden på ärendesidan i Ärendemodulen har utvidgats för att visa mer information.
Buggar
- Fel veckonummer visades i QBIS 2.0 kalendrar.
- Projekttids-widgeten blir blank efter att timer stoppas
Uppdatering januari 2018
Förbättringar
- Förbättring av utläggsvalidering att endast validera mot till-datum.
Buggar
- Åtgärdat overflow bugg i rapporten ”Månadsvis projektanalys av aktiviteter samt resurser”
- Tid adderas till standardavvikelsen när semesterförfrågan godkänns. När du godkänner en semesterförfrågan läggs tiden till i rutan vänster på tidkortet och standardavvikelsen på måndag den första veckan
- Schemalagda rapporter kunde inte skickas till multipla mottagare
December uppdatering 2017
Förbättringar
- Adderat stöd för export av projekttid och info till Hogia Lön
Buggar
- Åtgärdat bug när Förbered Löner sida fryser i 45s efter att datumfältet ändrats.
- OB exkluderade inte rast på helger.
- Åtgärdade bugg som uppkom när halvdags-flex ansöktes på halvdagar.
Uppdatering november 2017
Förbättringar
- Adderat tidzonsupport för Quick Time Arrive/Leave Widget
- Alternativ för att välja tecken vid export av
- Alternativ för att exportera extra arbetstid för PAXML exporter
Buggar
- QBIS Touchscreen beräknade inte löneaktivitet med faktor (HR schema)
Uppdatering oktober 2017
Buggar
- Tidsadministratören kan inte ändra(Modifiera/ta bort) semesteransökan som blivit godkänd av hen.
- Tid adderades till tidrapporten ”Time Deviation Comparison” som inte hörde till rapporten.
- Ändrat antal tillåtna tecken i enhetsfältet på Material-widgeten till 5 tecken.
Uppdatering september 2017
Uppdatering augusti 2017
Förbättringar
- Lagt till information om projektaktivitetsnamn i rutan för att ta bort projekt på tidkortet
Buggar
- När tidkortet sparades visades alltid felmeddelande även om sidan sparades korrekt.
- Mindre språkproblem på Godkänn aktivitetstid på administrationssidan för tid.
Uppdatering juni 2017
Nytt
- När du använder funktionen automatisk ifyllnad av arbetstid från projektaktiviteter på tidkortet är det nu möjligt att utesluta utvalda projektaktiviteter från automatiskt ifyllnad på arbetstiden genom en vald faktor. Inställning för detta görs i systemmodulen.
- För att förbättra arbetsflödet kan stängda utläggsblad nu öppnas igen av anställd tills utläggsbladet har godkänts.
Förbättringar
- I vissa fall gick det inte att ändra lösenord under inställningar när lösenordet innehöll vissa tecken. Detta är åtgärdat så att det alltid går att ändra.
Uppdatering maj 2017
Nytt
- QBIS Schemaläggning har nu stöd för upp till 10-veckors scheman.
- Förbättrad filtering i CRM Pipeline.
- Vid fel och varningsmeddelanden på tidkortssidan visas nu även projektnamn i meddelandet för att lättare kunna identifiera var varningen eller felet är.
- Uppdatering av QBIS Iphone appar för att supporter senaste IOS versionen (QBIS Tid, QBIS CRM and QBIS SD)
- När endast QBIS Tidmodulen är aktiverad visas inte projektpanelen på utläggsregistreringen.
- Skapa projektaktiviteter direkt från ett ärendehanteringsärende. Aktiveras från systemmodulen.
Buggar
- På ledighetsplaneraren var veckonummer felplacerade när visningsvalet 3-månader var valt.
- Problem att godkänna ledigheter direkt från ledighetsplaneringsöversiken, försök att göra detta visade ett applikationsfel.
- Arbetstid och aktivitetstid var inte korrekt justerade på tidkortet.
- Import/Synkronisering av leverantörsfakturor fungerade inte korrekt för vissa kunder.
- Grupperade klocktider för tidavikelser exporterades på tomma dagar för Hogia Lön Plus.
- Tidsavikelse-rapporten visade inte korrekta uppgifter om vald tidsperiod var mer än ett år eller mer.
- I vissa fall kunde fält bli överskrivna från annan databas som var öppen samtidigt i samma webbläsare.
Uppdatering april 2017
Nytt
- Tvåstegs-godkännande av utläggsblad
Nu finns det möjlighet att aktivera tvåstegsgodkännande av utläggsblad. När chefen godkänner medarbetarens utläggsblad är det möjligt för en ekonomi / löneadministratör att markera utläggsbladet verifierat (”attesterat”) efter att ha kontrollerat att allt är korrekt inmatat i utläggsbladet och har alla därtill hörande kvitton
- Vy för godkännade av projekttid
Efter att en anställd har slutfört / stänger sitt veckovisa tidkort ska projektledaren (platschef) kunna godkänna projektaktivitetstiden som hör till sina projekt. Därefter ska avdelningschefen (arbetschef) kunna se att projektaktivitetstiden har godkänts och av vilka projektledare och godkänna hela tidkortet.
Buggar
- PAXml exporter
Huvudbokskoden sparades inte korrekt.
Uppdatering mars 2017
New
- Omfördelning av ledighetsansökningar
Omfördela ansvaret för att godkänna ledighetsansökningar när en chef är borta eller ändras.
- Import av utlandstraktamenten via värden från Skatteverket
Reser dina anställda till flera länder så det kan vara tidskrävande att lägga in dem manuellt. Använd importfuktionen för att hämta alla utlandstraktamenten från Skatteverket.
- Automatisk uppdatering av utlandstraktamenten.
Få dina utlandstraktamenten att uppdateras automatiskt från Skatteverket.
- Möjlighet att använda minskning av måltidsavdrag med procentuell avdrag.
Ställ in din måltidsreduktion för att använda avdrag i procent istället för fast värde. Avdraget görs mot utlandstraktamentskostnaden. Särskilt bra tillsammans med automatisk uppdatering av utlandstraktamenten.
- Importfunktion för löneaktivitetssaldon
Uppdatera lönaktivitetssaldon genom filimport. Möjlighet att ändra enskilt eller flera saldon för en eller flera anställda.
Förbättringar
- The Salary Activity Balance report shall have the ability to only show active employees
- Service Desk report Time to include filtering
A new filtering option for the Service Desk report to be able to include all registered time for an errand that has been closed on a certain date or in a period.
- Logia Lön Plus Schema export shall exclude employees with non-numerical employee number
In QBIS it’s possible to have non-numerical employee numbers but not in Hogia Lön Plus. It is now possible to export even if you have non-numerical employee numbers in QBIS as they are now exluded from the export.
Uppdatering februari 2017
Nytt
- Avtalshanteringen i QBIS HR hanterar nu även konfigurering av OB för antal arbetade timmar. Sätt upp avtalet att registrera OB timmar när den anställdas registerat timmar som överstiger avtalets ordinarie arbetstid.
- Hantera dina anställdas ATF (Arbetstidsförkortning) direkt i QBIS. Skaffa QBIS HR-modul till för att sätta upp scheman och få dina medarbetares ATF att beräknas automatiskt.
- Förbättrad export till Hogia Lön Plus för att exportera start- och sluttider på löneaktiviteter för att stödja partiell frånvaro. Förändringar av användargränssnittet har gjorts i QBIS för att tillåta en anställd att ange start- och sluttid för dessa aktiviteter
- Nu kan du skapa grupper av löneaktiviteter för att tex kunna visa komptidssaldon. Gruppera ihop tex Komp1, Komp2 osv tillsammans med en aktivitetsförälder som heter kompbank. Huvudaktiviteten Kompbanken summerar samtliga totala timmar och visas för den anställde.
Förbättringar
- Visma Lön exporten har förbättrats för hantera olika utläggskoder för avdragsgill och icke avdragsgill representation.
- Rapporten Sammanställning av löneaktiviteter har förbättrats för att ge en bättre förståelse av rapporterade traktamenten. Alla utlägg av typen traktamenten i rapporten kommer nu också visa traktamentstyp och information om plats.
- Användare med rättigheten Tidsadministratör har nu möjlighet att godkänna eller ansöka om ledighetansökningar för alla anställda i företaget
- För ett förbättrat flöde när ledighetsansökningar ska godkännas finns nu även möjligheten att stänga veckan på samma gång.
- Som administratör kan du nu kontrollera vilka löneaktiviteter som ska visas för dem anställda i Ledighetsplaneraren. Endast löneaktiviteter som har inställningen ”Valbar” aktiverad på löneaktiviteten kommer att visas för dem anställda i Ledighetsplaneraren
Uppdatering januari 2017
Nytt
- Fortnox synkronisering av leverantörsfakturor och projektnummer.
Integrationen mellan QBIS och Fortnox har utökats för att möjliggöra ett mer automatiserat flöde mellan programmen. Vi har lagt till två bra tillägg:
– Skapa dina projekt i QBIS och få dem att synkroniseras med Fortnox så att du bara behöver uppdatera din information på ett ställe
– Synkronisera dina leverantörsfakturadata till QBIS projekt så att du kan använda detta i dina kundfakturor .
Förbättringar
- QBIS 2 Tidrapporter visar inaktiva anställda om de finns i vald tidsperiod.
Vi har gjort de nya rapporterna ännu smartare, att bara visa anställda som har registrerat tid under den valda tidsperioden . Detta inkluderar både rullgardinsmenyerna med anställda och i själva rapportvyerna.
Buggar
- Attest-assistentens länkade sidor filtreras inte på rätt sätt.
Filtreringen på sidor för Godkänn tid och utlägg har inte tillämpas på rätt sätt och har använt de senast använda filter när man följer en länk från Attest-assistenten. Problemet har åtgärdats och filtren tillämpas nu korrekt.
Uppdatering december 2016
Highlights
- Användare kan nu öppna sina stängda men inte godkända tidrapporter utan att behöva begära att tidrapport ska öppnas från chefer eller administratörer.
- Mass-godkännande och markera som redo av projekt i med ett par klick.
Nytt
- För projektledare som har stora högar av projekt varje månad för att godkänna material och tid kan processen vara ganska tidskrävande . Vi har förbättrat detta arbetsflöde för att göra det möjligt för projektadministratörer till att mass-godkänna och markera projekt som färdiga med ett par enkla klick
Förbättringar
- Konfigureringen av autogenerering för projektnummer har förbättrats för att vara mer flexibel. Det är nu möjligt att välja ett startnummer för autogenereringen och att möjligheten att välja om formatet skall ha en separator mellan prefixet och det automatiskt genererade numret.
- Anställda med användarrättighet kan nu öppna sina stängda veckor så länge de inte är godkända. När en stängd vecka öppnas av den anställde kommer ett meddelande visas för chefer och administratörer som kan godkänna den anställdes tidkort om de har samma vecka öppet i tidkortet för den anställde.
- Att lägga till flera aktiviteter för samma projekt på tidkortet har blivit enklare. Senast valda kund/projekt är förvalt när du ska lägga till en ny aktivitet.
Buggar
- E-post som skickas från ärendehanteringsmodulen som innehåller Kinesiska tecken visas inte korrekt i e-posten.
- Mindre visuell bug för Förbered löner fliken för Hogia Lön Plus där textboxarna hade blivit avkapade i sidan.
- Användare av Chrome på Android mobiler kunde inte registrera tid på tidkortet korrekt.
Uppdatering november 2016
Highlights
QBIS 2.0 Rapportgenerator är släppt!
Se det senaste webinaret om rapportgeneratorn för att komma igång.
Nytt
- Visuell omdesign av funktionsknapparna som nu alltid finns toppen av sidan i en ”Frozen panel”. Funktionsknapparna finns alltid till hands oavsett
- Automatisk beräkning av arbetstids. När en användare skriver in projektaktivitetstid på tidkortet kommer arbetstidsfälten att automatiskt beräknas och fyllas i. Detta aktiviteras under system.
- Projekttid till Visma löneexport. Löneexporten för Visma stöder nu projekttid.
Förbättringar
- Ändring av rättigheter under HR scheman. En chef kan endast ta bort scheman som den själv skapat.
Buggar
- På IPhone visades tangentbordet när man öppnade projektaktivitetsrullgardinerna även om det inte visades någon sökbox.
- Vid en viss fönsterstorlek blev menyn dubblerades höjden på menyn.
- Förifylld tid försvann för vissa användare till synes slumpvis. Problemet har åtgärdats
Uppdatering oktober 2016
Nytt
- Nu kan du söka och lättare hitta dina projekt eller projektaktiviter med det inbyggda sökfältet när du ska lägga till projektaktiviteter på tidkortet.
- Använder ni Arbetstids widgeten som stämpelklocka? Ibland kan användarna missa att stämpla ut för dagen. QBIS kan nu ställas in för att automatiskt stämpla ut alla som inte gjort det vid en angiven tid. Dagen efter kommer användare få ett meddelande i Widgeten och måste rätta till tiden innan det går att stämla in igen.
- White labeling förbättring. Konfigurera din egen logo och hälsningsfras för att användas i epost som skickas från QBIS till användarna att följa er företagsstandard.
- Nu kan du som Hogia portalanvändare logga in direkt i QBIS utan att gå via Hogia portalen.
- Ska du använda samma projektaktiviteter som du använde förra veckan behöver du inte lägga upp dem igen. Spara tid och använd funktionen Lägg till förra veckans aktiviteter till mitt tidkort.
Förbättringar
- När kvittobilder sparas under utlägg sparas även rotationsinformation så att bilden visas i vald rotation.
- Kvittonnummer på utläggssidan sorteras nu korrekt.
- Visuella globala förbättringar
– Undermenyn döljs när musmarkören flyttar sig från menyn.
– Sidrubrikernas storlek har minskats och sektionen är nu fast.
- När webläsaren automatiskt fyllde i lösenordet på anställdavyn gick det inte att spara och felet var dolt. Nu expanderas fälten automatisk vid fel så att det är enkelt att se och korrigera.
Buggar
- Arbetstids widgeten visade fält som inte skulle visas när widgeten var konfigurerad för att använda endast arbetstid.
- Ändringar på momsfältet sparades inte när ändring gjordes för Visma lön exporten. Felet är nu åtgärdat.
- Visuella förbättringar för widgets. Skillnader i rubrikstorlekar i vissa widgets har åtgärdats.
- Om ”Visa arbetstid” are avaktiverat för en användare gick det inte att växla mellan vecko och dagvy på tidkortet.
- I vissa fall när löneaktivitetstid registrerades kunde den inmatade tiden försvinna när man sparade. Problemet har nu blivit åtgärdat.
- Om ett företag har ett stort antal avdelningar, avmarkerades de sista markerade objekten i listan på grund av att listan trunkerades när den skickades till servern. Problemet har lösts genom att utvidga den tillåtna datastorlek som ska skickas från rullgardinsmenyn .
- När en användare öppnade detaljerad vy för projektaktiviter sattes faktor fältet att vara i fokus. Faktor fältet är inte längre satt att sättas i fokus som standard.
Uppdatering september 2016
Highlights
- Hogia Lön Plus projekttidsexport
- Historisk kontroll av exporterad data i löneexporter
Nytt
- Du kan nu välja om du vill att systemet ska komma ihåg vad som tidigare exporterats till ditt valda lönesystemet.
– Om du exporterar data för samma period flera gånger, kommer QBIS nu minns exporterade data och inte exportera det igen.
– Varje gång du exportera data och tidigare exporterat för den valda perioden, kommer QBIS ger dig möjlighet att antingen göra en fullständig export för perioden och få med redan exporterade data eller bara exportera data som inte har exporterats tidigare.
Stöd för exporthistorik aktiverats i inställningarna för den valda löneexporten.
- Export av projektdata är ett nytt alternativ och tillgänglig för Hogia Lön Plus lön export om du har projektmodulen.
När du ställer in din export, har du möjlighet att också välja export av projekttid.
– Lönekoder som är angivna i dina projektaktiviteter kommer att ingå i exporten.
– Gör det enkelt för projektledarna att skapa nya aktiviteter med rätt lönkod genom att skapa aktivitetsmallar inklusive fördefinierad lönekod.
– Möjlighet att ange baskonto för utlägg, separerat för moms, avdragsgill och ej avdragsgill representation
– Möjlighet att exportera projektnummer för utlägg
- Vi har nu lagt till systemintegration för Lönetid i SAP. Kontakta din QBIS representant för att höra mer om att få ditt QBIS anslutet till SAP!
Förbättringar
- Som QBIS administratör har du nu möjlighet att begränsa användare från att välja och ta bort widgetar på instrumentpanelen . Administratören kan nu även konfigurera instrumentpanelen för enskilda användare.
- Skräddarsy QBIS för att passa din företagsprofil ytterligare med förbättrad White labeling. Du har nu möjlighet att ställa in din egen logotyp och signatur på e-postmeddelanden som skickas av QBIS. Kontakta QBIS om du är intresserad av White labeling.
- Tilldela en utsedd QBIS support person på det egna företaget för att hantera användarnas frågor och önskemål. Som QBIS administratör har nu möjlighet att konfigurera QBIS sidebar för att skicka e-post till en angiven epostlåda i företaget i stället för att gå direkt till QBIS Support. Detta kan användas för att skapa bättre kontroll för företaget vem och vad som ska skickas till QBIS supporten.
- Den nya arbetstid start/stopp-widgeten har fått förbättringar
– Geo-lokaliseringens prestanda har höjts för att ge en bättre användarupplevelse
– Förhindra användaren att klicka två gånger för att utföra samma åtgärd.
– Inställning av widgeten har förbättrats, nu behöver du inte tänka på att klicka i Tillåt Card / PIN registrering i Systemkontrollen.
- När du anger frånvaro är det lätt att glömma att ändra arbetstiden, som leder fram till fel antal timmar på löneaktiviteter. Från och med nu, kommer QBIS automatiskt återställa dina arbetstider (Ankomst, lunch och Lämna) om antalet timmar på frånvaron är lika med kontrakterade timmar för dagen.
Uppdatering augusti 2016
Highlights
Nytt
- Nu kan du i QBIS kundanpassa logos och färg för att anpassa mot företagets standard (White labeling). Kontakta din säljrepresentant för att få veta mer.
Uppdatering juli 2016
Highlights
- Start/Stopp-klocka för arbetstid förpackat i en widget. Lättviktsstämpelklocka som kan användas på en dator eller i en mobil enhet, med stöd för geolokalisering.
Nytt
- Har ni behov av att kunna stämpla in och ut era tider men behöver kunna göra det mobilt. QBIS har nu en mobil stämpelklocka lättåtkommlig direkt på dashboarden. Widgeten har stöd för kom/gå och rast. Om ni behöver veta var instämlingen gjordes finns även stöd för aktivering av geolokalisering som visas för varje instämpling. Aktivera start/stop-klockan för arbetstid i systeminställningarna.
Förbättringar
- Nu behöver du inte öppna schemalagda timmar varje gång du öppnar ett tidkort. QBIS kommer nu ihåg ditt senaste val om det ska vara synligt eller gömt.
- När chef eller admin godkände tidkort eller utläggskort kunde man oavsiktligt råka klicka utanför checkbox och orsaka att tidkorts eller utläggssidan att öppnas istället.
- Numeriskt (Android) och alfanumeriskt tangentbord visas när tid ska skrivas in på tidkortet i mobila webläsare för att förbättra användarupplevelsen.
Buggar
- Vyn för pekskärmstidsstämplar som visar instämplingar för Touch Screen och Arbetstid start / stopp widget hanterade inte radbrytningar korrekt och orsakade att längre rader av text blev oläsbara textrader.
- Ett fel i Hogia lön exporten medförde att företagsnamn och organisationsnummer saknades i skapade exportfiler.
- När ett ärendehanteringsärende öppnades från en länk på tidkortet och sedan stängde ärendet laddades inte alltid tidkortet igen korrekt.
- Vyn för pekskärmstidsstämplar som visar instämplingar för Touch Screen och Arbetstid start / stopp widget hanterade inte radbrytningar korrekt och orsakade att längre rader av text blev oläsbara textrader .
Uppdatering juni 2016