När man pratar om revisions- och rådgivningsbyråer i Sverige är Grant Thornton en självklar del av samtalsämnet. Den outtröttliga ambitionen att ständigt nå förbättring är möjligtvis en av anledningarna till att byrån växer mer för varje år som går, men det är definitivt en av anledningarna till att de tar emot priset som Årets Byrå i QBIS Partner Awards 2020.

Pernilla Broberg, Head of Payroll på Grant Thornton tar emot priset med stor glädje och entusiasm.

Pernilla Broberg, Head of Payroll på Grant Thornton

– Det är jätteroligt att uppmärksammas som Årets Byrå för att det känns som en bekräftelse på att vi gör rätt satsning på våra kunder. Vi arbetar mycket över kontorsgränser och ser till att ta tillvara på varandras kompetenser, så att vi kan växa tillsammans och med våra kunder. Att då få ge detta tillbaka till våra medarbetare som verkligen engagerar sig, känns verkligen roligt. Särskilt med tanke på året som vi har haft med utmaningarna i pandemin som också fortfarande råder, säger Pernilla.

Hållbarhet ger självklarhet

Med kontor i över 140 länder är Grant Thornton en av världens största internationella byråer. Grunden ligger i revision men tillsammans med affärsområdena skatt, ekonomiservice och rådgivning arbetar Grant Thornton mot att ta tillvara på innovationskraft och bli den självklara leverantören av ekonomitjänster.

– Vi tror på ett samhälle där alla arbetar tillsammans för ett välmående näringsliv i Sverige, berättar Pernilla. Hållbarhet är något vi integrerat i hela verksamheten och ser till att arbeta med för såväl kunder som internt. På löneområdet uttrycker det sig till exempel genom att vi satsar på auktoriserade lönemedarbetare med bred kompetens och specialiserade team samt systemlösningar som är anpassningsbara efter kunder i olika branscher.

Samarbetet en avgörande faktor

Den redan långt gångna implementationen av digitala processer anger Pernilla som en av anledningarna till att arbetet har flutit på bra under årets prövningar. Med erfarenheten i de digitala lösningarna fanns det kunskap för att förstå kunders problematik, hitta lösningar och ge rådgivning i effektivisering.

– Samarbetet med QBIS startade 2016 och vi var redan då bra bollplank mot varandra. Våra resor har nog löpt parallellt så pass bra för att våra respektive önskemål och åsikter har tillgodosetts. Vi valde QBIS för att det var en modern plattform redan då, med både integrationerna och projektdelen som då efterfrågades i hög grad av våra kunder, berättar Pernilla. Idag är det fortfarande en modern lösning men det är framförallt vårt goda personliga samarbete som har gjort att vi har kunnat förenkla och kostnadseffektivisera tjänsterna för våra kunder. Vi känner att vi är en prioriterad kund och partner hos QBIS, och den goda relationen har varit en avgörande faktor för att vi har lyckats skapa vår helhetslösning med tid, lön och redovisning för våra kunder, avslutar hon.

MOTIVERING TILL ÅRETS BYRÅ 2020

”Grant Thornton arbetar för ständig förbättring – både internt och för kunden. Under många år har de varit förebilder för både hållbarhetsarbete och digitalisering för hela branschen. Grant Thorntons uppstartsenhet är i framkant gällande implementation av kompletta systemlösningar för kunden med bas i den egna nyligen uppdaterade portalen – Flow. De mäter kontinuerligt ”digitaliseringsgrad” på sina kunder och gör löpande insatser för att öka den och ge kunderna de mest moderna lösningarna och bästa service. Med en tydlig målgruppsbild för vilka kunder som passar in i deras erbjudande strävar de mot sina uppsatta mål samtidigt som de är föredömen i branschen i att måna om sina kunder.”

Vilka andra vann priser i QBIS Partner Awards?

SE ALLA VINNARE