Utmaningen

Stephen Lang, Produktionschef på Findwise berättar: Som konsultföretag är det viktigt att veta var våra medarbetares tid spenderas. Majoriteten av våra intäkter är baserat på antalet timmar vi arbetar på en viss kund. Före införandet av QBIS använde vi bl.a. Excel. Det var arbetskrävande och brast i noggrannhet. Vi insåg tidigt i vårt företags historia att vi behövde ett flexibelt verktyg som var skalbart eftersom vi hade stora expansionsplaner, dessutom skulle systemet vara lätt för våra konsulter att rapportera in sin tid till oss – oavsett var de var.

Lösningen

Genom att införa QBIS lösningar för tid och projekt fick Findwise omedelbart ett snabbt och enkelt sätt för sina konsulter att rapportera in sin tid, var som helst, när som helst. Samtidigt fick ledningen god överblick på vad som hände och var konsulterna lade sin tid. Något som är viktigt då konsulterna har stor individuell frihet att planerastephen.lang.findwiseoch styra sitt eget arbete. Då Findwise är en processledd organisation var det även att avgörande att kunna spåra hur mycket tid som spenderas internt på olika processer och ständigt vässa verksamheten, något som QBIS gjorde. Efter en tids användande av systemet började Findwise använda QBIS för fler och fler uppgifter utöver tidrapportering – som till exempel registrering av kostnader, lönehantering för de anställda och projektstyrning. Den integrerade lösningen effektiviserade många processer och gav Findwise ett verkligt värde.

Resultat

Findwise började använda QBIS tidigt i sin företagshistoria. ”Vi var bara 8 anställda på den tiden och arbetade endast med svenska kunder. Nu är vi över 100 och ett globalt företag som arbetar i olika länder i Europa och Asien samt USA.” berättar Stephen Lang. ”QBIS har spelat en viktig roll i att hålla våra administrativa kostnader låga under hela vår expansion. Vi började dessutom att använda QBIS inom fler och fler processer och upplever ett ökat värde. QBIS har hjälpt både mig och andra personer i ledningen att maximera intäkter och nå interna mål vilket har hjälpt oss att växa till företaget som vi är idag.” förklarar Stephen Lang.

Förstklassig support

”Även den support vi får från QBIS är första klass. Inte bara för att lösa ett problem på ett snabbt och effektivt sätt med god kommunikation, men också för att QBIS sätter sig in i vår verksamhet och kommer med nya idéer. Vi arbetar till exempel just nu tillsammans med QBIS för att ta fram en integrerad lösning för vår faktureringsprocess.” berättar Stephen Lang.