Med QBIS mobila gränssnitt har du tillgång till alla funktioner direkt i mobilen. Vilket gör det enkelt för dig att arbeta i QBIS oavsett var du befinner dig. De mest använda funktionerna i mobilen är samlade i en widget-vy för en enkel åtkomst.

I den här artikeln hittar du samlad information om hur du sätter upp QBIS i mobilen, nedladdningsbara guider och de vanligaste funktionerna i det mobila gränssnittet.

Sätta upp QBIS i mobilen

QBIS finns inte tillgängligt som en app i Appstore eller Google Play, utan använder en teknik som heter ”Progressive Webb Apps”, förkortat PWA. Det innebär att appen är inbyggd direkt i QBIS, och därmed mobilanpassad. Fördelarna med att använda sig av en PWA istället för en traditionell app är många, det möjliggör bland annat för fler uppdateringar, då det inte finns någon separat app som behöver uppdateras, utan uppdateringen för app och gränssnittet för webben sker simultant. I många fall blir även sidan som använder sig av PWA snabbare.

Lägg till på hemskärmen

Även om QBIS inte finns tillgängligt i Appstore eller Google Play, så är det möjligt att spara ned en ikon på hemskärmen för en snabbare åtkomst till systemet. Följ stegen nedan för att lägga till QBIS på hemskärmen, håll muspekaren över siffrorna för att se instruktionerna.

1
Öppna webbläsaren i mobilen, gå in på sidan ”apps.qbis.se” och logga in på ditt QBIS konto.
2
Klicka sedan på ”mer-pilen”.
3
Scrolla till höger och välj ”Lägg till på hemskärmen”.
4
En dialogruta dyker upp, döp din ikon och klicka på ”Lägg till” längst upp till höger. En ikon läggs därefter på din hemskärm.
1
Öppna webbläsaren i mobilen, gå in på sidan ”apps.qbis.se” och logga in på ditt QBIS konto.
2
När du loggat in dyker ett pop-up fönster upp som frågar om du vill lägga till QBIS på hemskärmen, klicka på ”Lägg till”. Därefter skapas en ikon på din hemskärm.
3
Om pop-up fönstret inte skulle dyka upp klickar du istället på de tre staplade prickarna längst upp till höger.
4
Därefter väljer du ”Lägg till på hemskärmen” och ikonen genereras på din hemskärm.

*Steg 3 och 4 är endast nödvändiga om dialogrutan i steg 2 inte dyker upp. 

Ändra startområde till TID

För att få tillgång till widget-vyn med de vanligaste funktionerna som startsida, behöver du ändra ditt startområde i QBIS till ”TID”. Följ stegen nedan i bilden.
*Stegen är korrekta oberoende av vilken typ av telefon som du använder, guiden visar endast hur du går tillväga i QBIS.

1
Gå in på menyn längst upp till vänster.
2
Klicka på kugghjuls-symbolen.
3
Klicka sedan på ”Mina inställningar”.
4
Välj startområde ”TID”.
5
Klicka på spara-knappen.

Ladda ned en fullständig guide för hur du sätter upp QBIS i mobilen

Funktioner i QBIS mobila gränssnitt

All funktionalitet som finns i gränssnittet på webben i QBIS finns även tillgängligt i det mobila gränssnittet, vilket skapar upp möjligheter för dig som användare att arbeta i QBIS helt oberoende av var du befinner dig. Nedan följer en genomgång, både i form av video och text av de vanligast funktionerna i QBIS som finns direkt i widget-vyn.

Funktioner i widget-vyn

Kom- och Gåtid

Med Kom- och Gåtid i QBIS kan du enkelt stämpla in när du kommer till arbetet och stämpla ut när du lämnar. Stämpla tiden genom att klicka på kom, rast eller gå. När du har stämplat visas en notis med tidpunkten för din stämpling. Du kan enkelt att följa sin arbetstid i realtid under ”Arbetstimmar”.

Registrera Tid

Registrera tid är en genväg till ditt tidkort. I tidkortet kan du enkelt rapportera in din arbetstid för dagen; fyll i fälten för kom, rast och gå. I ditt tidkort kan du enkelt få en översikt över din arbetsdag och genom att vända på mobilen kan du få en överblick över din vecka. Pilarna i datumfältet gör det möjligt för dig att gå tillbaka och korrigerar tidigare dagar eller vecka.
I tidkortet har du även möjlighet att rapportera avvikelser, aktivitetstid (endast för användare som arbetar med projekt) och se en dagsöversikt.

Ansök om Ledighet

Med widgeten ”Ansök om ledighet” kan du smidigt ansöka om ledighet. Fyll i datum, eventuellt timmar, löneaktivitet och välj vem ansökan ska skickas till. Det är även möjligt att skriva en kommentar i sin ledighetsansökan. Skicka genom att klicka på pappersflygplanet. Längst ned på sidan kan man se en summering med sina tidssaldon.

Projekttid

Projekttids-widgeten gör det möjligt för dig att rapportera tid direkt mot en aktivitet inom ett projekt. Du kan både rapportera din tid i realtid genom att starta en timer, eller i efterhand genom att fylla i hur många timmar du har arbetat med en aktivitet.

För att rapportera din tid i realtidväljer du projekt, aktivitet och sedan klickar du på start. För att istället rapportera din tid i efterhand fyller du istället i antal timmar du har lagt i det valda projektet och aktiviteten. All redovisad projekttid sammanställs längst ned på sidan.

Mina Saldon

I widgeten ”Mina Saldon” kan du se alla dina aktuella tidssaldon. All avvikande tid, såsom flex, semester, komp, m.m. presenteras här. Du kan enkelt filtrera saldon för en bättre överblick genom att välja list- eller rutnätsvy. Genom att klicka på specifika saldon kan du få mer information kring det valda saldot.

Projektmaterial

Med projektmaterial kan du på ett smidigt sätt rapportera material till ett projekt. Genom att välja typ av material, projekt, aktivitet, datum för inköp, antal och enhetskostnad går det snabbt att registrera materialet. Du kan också koppla materialet direkt till fakturering mot kunden.
I listvyn kan du enkelt se all typ av material som rapporterats.

1
Genom att klicka på menyn, kommer du åt all funktionalitet i QBIS.

Övriga funktioner

För att komma åt övrig funktionalitet klickar du på menyn, där ser du en drop-down meny med alla flikar och funktioner som finns på webbgränssnittet; Dashboard, Anställda, Tid, Projekt, Ärendehantering, CRM, Rapporter och Connect. Du som har chef-behörigheter i QBIS kan se ytterligare administrativ funktionalitet annat än vad som visas på bilden.

Tyckte du denna artikel var bra? Du hittar fler liknande artiklar i vår kunskapsportal Qnowledge.