FAQ – Vanliga frågor

 

För oss på QBIS är det viktigt med support och service till våra kunder. För att ha en snabb och
effektiv process har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna i en FAQ. Får du inte svar på just
din fråga? Tveka inte att ta kontakt med oss!

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

1
Hur lång tid tar det från att jag skickar en demoförfrågan tills jag blir kontaktad?
Svar: Vårt mål är givetvis att kontakta dig så fort som möjligt. Helgfria dagar blir du alltid kontaktad samma dag som du skickat in din demoförfrågan. Har du skickat in din förfrågan under en helg kontaktar vi dig under nästkommande arbetsdag.

Krävs det någon installation för att kunna använda QBIS?
Svar: Nej, QBIS är en webbaserad molntjänst (SaaS) och kräver ingen installation. Det fungerar både på PC/Mac och stödjer alla typer av webbläsare. Systemet fungerar på dator, mobil (smartphone) och surfplattor.

Kan jag köpa QBIS direkt, utan en demo?
Svar: Ja, det är möjligt. Via prissidan kan man direkt köpa QBIS. Efter inköp tar en säljare kontakt med dig för avtalsskrivning.
Vi rekommenderar dock alltid att du tar kontakt med våra experter innan ett köp för en kostnadsfri konsultation och demo. 

Kan jag testa QBIS innan ett köp?
Svar: Ja, det finns möjlighet att testa QBIS helt kostnadsfritt i 30 dagar. Genom att gå in på sidan ”Testa QBIS” och fylla i dina uppgifter, skapas ett testkonto och du får dina inloggningsuppgifter skickade direkt till din mail.

Vilka språk stödjer QBIS?
Svar: QBIS har stöd för Engelska och Svenska.

Kan jag starta upp QBIS själv?
Svar: Det är möjligt att starta upp en QBIS miljö själv (vid direktköp), men det rekommenderas inte. Det förutsätter att du har erfarenhet sedan tidigare av systemet och kunskap kring hur du ska konfigurera det för din verksamhet.

Hur lång tid tar det att sätta upp QBIS?
Svar: Det tar i normala fall ca en halv till två dagar sammanlagt för uppsättning och utbildning. Tidsramen för när uppsättning och utbildning sker enligt överenskommelse.

När kan jag börja använda QBIS?
Svar: Du kan börja använda QBIS så snart uppsättningen och utbildningen är genomförd.

Hanterar QBIS utlägg?
Svar: Ja, QBIS tillhandahåller en utläggsmodul som hanterar kvitton, milersättning och traktamente. Det är dessutom möjligt att koppla utlägg till specifika projekt i QBIS Tid och Projekt.

Vilka integrationer stödjer QBIS?
Svar: Vi samarbetar med majoriteten av de största leverantörerna för lön och fakturering. För att se alla våra integrationer, klicka här.

Hur hanterar QBIS kollektivavtal och särskilda krav?
Svar: Som systemadministratör i QBIS är det möjligt att skapa särskilda villkor och avtal för de som rapporterar tid. Detta kan skräddarsys enligt verksamhetens bestämmelser och kollektivavtal. Kontakta oss för mer information och hjälp vid uppstart.

Hanterar QBIS schema?
Svar: Ja, QBIS har möjlighet att hantera upp till 10 veckors rullande schema.

Hanterar QBIS rapporter?
Svar: Ja, QBIS tillhandahåller ett stort urval av rapporter för både tid och projekt, som kan anpassas efter eget önskemål. Rapporterna är ett bra underlag för vidare affärsanalyser.

Kan QBIS anpassas för min verksamhet?
Svar: Ja, QBIS kan anpassas efter behov och önskemål. Kontakta oss för mer information om hur QBIS kan anpassas för din verksamhet.

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

1
Hur hanterar QBIS ATF, Komp och Flextid?
Svar: QBIS hanterar en rad olika typer av lönearter, några av de vanligaste är:
– ATF i QBIS kan ställas in efter arbetad tid med hjälp av en särskild formel. Redan inarbetad ATF kan justeras vid uppstart av QBIS.
– Komp kan ställas in för er verksamhet och programmeras med olika faktor, exempel 1 timme inarbetad tid motsvarar 1,5 timme komptid. Likt ATF kan redan inarbetad komptid justeras vid start av QBIS.
– Flextid, med möjlighet att justeras vid uppstart.
För mer information och hjälp kontakta oss inför uppstart.

Hur hanterar QBIS schemaläggning?
Svar: Scheman i QBIS kan anpassas helt efter er verksamhet. Det går att skapa allt från enkla återkommande en-veckors schema, upp till 10 veckors löpande schema. Scheman skapas enkelt direkt i QBIS, för att sedan kopplas mot en avdelning, en specifik anställd eller globalt för hela företaget. I ett företag med både tjänstemän och kollektivt anställda, kan de särskilda bestämmelserna separeras och kopplas till olika scheman.

Hur hanterar QBIS ledighet?
Svar: Det går att ansöka om ledighet direkt i QBIS, både från mobilen, surfplattan eller på datorn. Ledigheten kan godkännas eller avslås, utan att du lämnat QBIS. Godkänd ledighet kopplas direkt till den anställdas tidkort, vilket både sparar tid och förhindrar dubbelarbete. Du kan även se en sammanställning över alla dina medarbetare och deras kommande ledigheter i en överblick (GANTT).

Vilka typer av rapporter kan jag hitta i QBIS
Svar: QBIS tillhandahåller en mängd olika tid- och projektrapporter. Systemet samlar in all data från både användarnas tidkort och pågående projekt, för att sedan presentera det i överskådliga rapporter som kan filtreras efter önskemål. Några av de rapporter som QBIS erbjuder är; Sammanställning av löneaktiviteter, Intäktsanalys, Projektresultatanalys samt Projekttid & Material. Rapporterna kan schemaläggas, mailas och exporteras bland annat till Excel.

Hur hanterar QBIS påminnelser?
Svar: Det går att ställa in automatiska påminnelser som går ut på email eller SMS till alla anställda som inte rapporterat sin tid för föregående vecka. Det är även möjligt att skapa påminnelser direkt i vår attest-assistent, både för tidkort och utläggsblad. För tidkort går det också att skicka skriftliga förseningsmeddelanden i QBIS anpassade för varje anställd.

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

1
Har QBIS någon bindningstid?
Svar: QBIS har en bindningstid på 12 månader, med tre månaders uppsägningstid, om inget annat anges i avtalet.

Hur fungerar QBIS prissättning?
Svar: QBIS Prissättning utgår från licens per användare per månad, och har inte några grupperingar. Detta innebär att du aldrig betalar för fler användare än vad du behöver. Kontakta sales@qbis.se för mer information.

Hur säger jag upp mitt avtal?
Svar: Uppsägning skall ske skriftligen och sändas via e-post till info@qlogic.se. Därefter blir du kontaktad av oss för att fullfölja din uppsägning. Uppsägningstiden finns specificerad i ditt avtal, notera att särskilda villkor kan förekomma. Kontrollera gärna vad ditt avtal avser innan du kontaktar oss. Det ska alltid finnas ett skriftligt underlag i samband med en uppsägning.

Hur ser QBIS supportavtal ut?
Svar: Med ett supportavtal får ni support alla helgfria dagar. Det finns ingen gräns för antal ärenden ni kan upprätta. Kostnaden är 20% av era månatliga kostnad, och ger alltså tillgång till vår support under hela avtalsperioden.

Jag har fått fel på min faktura, vart vänder jag mig?
Svar: Det bästa är att vända sig direkt till vår ekonomiavdelning antingen via mail ekonomi@qlogic.se eller telefon 031-10 70 60.

Varför debiteras jag ett större belopp vid denna faktura?
Svar: Detta skulle kunna bero på att din verksamhet har fler aktiva användare än vad som står i avtalet, vi hämtar information ifrån en loginrapport som visar hur många som varit inloggade på en viss modul under månaden.
Det skulle även kunna bero på vår årliga indexhöjning som sker i Februari.

Varför har jag fått en påminnelse?
Svar: Detta beror på att du inte har betalat din faktura alternativ att du gjort en sen inbetalning. Den första påminnelsen skickas ut en vecka efter förfallodatum. Den andra påminnelsen skickas ut 2 veckor efter förfallodatum tillsammans med ett brev om att kunden kan komma att skickas till kronofogden vid obetald faktura. Efter den tredje veckan skickas en ansökan till Kronofogden.

Var kan jag uppdatera min faktura information?
Svar: Alla fakturaändringar skickas till ekonomi@qlogic.se.

Finns det möjlighet att få sin faktura digitalt?
Svar: Ja, vi erbjuder en digital faktura genom Pagero för den som vill. Kontakta vår ekonomiavdelning via mail ekonomi@qlogic.se eller direkt via telefon 031-10 70 60.

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

1
Hur hittar jag hjälpavsnittet i QBIS?
Svar: Hjälpavsnittet är endast tillgänglig när du är inloggad i QBIS. Du hittar den i QBIS smartbar > Support > ”QBIS Help Center” alternativt via kugghjulssymbolen, uppe till höger i menyraden > ”hjälp”.

Hur kommer jag i kontakt med support?
Svar: Du kan kontakta vår support via mail på helpdesk@qbis.se eller telefon 031-10 70 60 (knappval 1). Du kan även kontakta vår support direkt i QBIS via vår smartbar.

Hur ändrar jag mitt lösenord i QBIS?
Svar: För att ändra ditt lösenord i QBIS klicka på kugghjulssymbolen (i menyraden längst till höger) > ”mina inställningar”.

Jag kan inte logga in på QBIS, vad kan detta bero på?
Svar: Det kan finnas flera orsaker till att du inte kan logga in på QBIS;
– Du har angivit fel företagsnamn/användarnamn/lösenord (om du har glömt ditt lösenord finns det möjlighet att generera ett nytt i inloggningssidan)
– Du har inte behörighet att logga in på din profil i QBIS
– Du har engångslösenord och lösenordet har löpt ut
– Det har uppstått driftstörningar i QBIS
Om du upplever problematik med QBIS kan du läsa om eventuella driftstörningar på vår status sida, som uppdateras automatiskt och löpande: www.status.qbis.se. Om problemen kvarstår kan du kontakta vår support antingen via helpdesk@qbis.se eller telefon 031-10 70 60.

Kan man tidrapportera på sin mobil?
Svar: Ja, QBIS fungerar både på dator, mobil (smartphones) och surfplattor.

Hur får jag det nya gränssnittet i mobilen?
Svar: För att få tillgång till det nya mobila gränssnittet måste du ha ställt in ”TID” som startsida (startområde). Detta gör du genom att klicka på kugghjulssymbolen (i menyraden längst till höger) > ”mina inställningar”, längst ned till vänster på sidan hittar du inställningarna för startsida. När du loggar in nästa gång i mobilen dyker det nya gränssnittet upp.

Jag hittar inte QBIS i appstore/google play, hur får jag tillgång till QBIS i mobilen?
Svar: QBIS 2.0 finns inte tillgängligt i appstore, utan finns i mobilanpassat i webbläsaren, du kan spara ned QBIS på din hemskärm för lättare åtkomst. Hur du gör detta är bättre beskrivet här.

Kan jag öppna mitt tidkort efter att jag stängt det?
Svar: Ja, en användare kan öppna sin egen vecka så länge chefen inte har godkänt den. Tryck på ”mer”- knappen längst upp till höger och välj ”Öppna vecka”. Är veckan godkänd av chef kan endast administratörer öppna den stängda veckan.

Kan jag göra justeringar i ett faktureringsunderlag?
Svar: Ja, I fakturahanteraren under ”Öppen faktura” går det att göra förändringar på datumnivå genom att klicka på de tre prickarna till höger på raden. Då går det bra att både skriva upp eller ner tiden för att justera värdet på fakturan.

Frånvaron registreras inte på tidkortet - vad gör jag för fel?
Svar: Vid registrering av alla avvikelser som ska hanteras som frånvaro med avdrag från schemats förväntade tid, behöver användaren registrera ett minustecken i rutan framför värdet för avvikelsen. Exempel: En dags sjukfrånvaro registreras som ”Sjuk” -8.

Hur kan jag göra för att inte missa något underlag för fakturering i QBIS?
Svar: I fakturahanteraren under ”Godkänn tid och material” finns en möjlighet att filtrera på perioden ”alla”. Då syns hela projektets historik av tid, material och utlägg som ej blivit fakturerat, vilket gör att inga underlag missas.

Kan QBIS hjälpa mina anställda att rapportera rätt?
Svar: Ja, i tidkortet i QBIS finns det ett flertalet valideringsmöjligheter inbyggda för att hjälpa användaren att rapportera rätt. Det går även att använda sig av automatisk OB-uträkning, schemavalidering och validering av projektaktiviteter. Be din systemadministratör att kontakta QBIS för vägledning.

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

1
Hur får jag tillgång till QBIS Classic?
Svar: För att få åtkomst till QBIS Classic behöver du vara inloggad i QBIS, klicka sedan på kugghjulssymbolen (i menyraden längst till höger) > QBIS Classic.

Finns det möjlighet till vidare utbildning/fördjupning i systemet?
Svar: Ja, vi tillhandahåller både skräddarsydda utbildningar för ert företag, men även månatliga grupputbildningar med specifika fokusområden. Utbildningar finns tillgängligt för såväl användare, chefer eller administratörer. Vi lyssnar till era behov och utformar en gemensam utbildningsplan för er verksamhet. Har ni svårt att identifiera vad som behövs för att ta ert användande vidare kan ni alltid kontakta vår kundservice (helpdesk@qbis.se) eller er kontaktperson hos oss på QBIS.

Hittar du inte svar på dina frågor?

Kontakta oss genom kontaktformuläret nedan eller ring oss på telefon 031-10 70 60.

Fyll i dina uppgifter och din fråga, så återkopplar vi till dig inom kort med svar.







*Genom att klicka på "skicka" godkänner jag att mina uppgifter lagras och används för att bli kontaktad av QBIS.